Zdrowe 偶ywienie dzieci w wieku szkolnym 馃摑4 cz臋ste b艂臋dy rodzic贸w

Zdrowe zywienie dzieci w wieku szkolnym

Na temat zdrowego 偶ywienia napisano ju偶 tak du偶o, 偶e ilo艣膰 tekstu mo偶na by by艂o zapewne mierzy膰 w kilometrach. Tymczasem, rodzice dzieci w wieku szkolnym cz臋sto pope艂niaj膮 te cztery b艂臋dy w zdrowym 偶ywieniu dzieci. Jakie to b艂臋dy?

Zdrowe 偶ywienie dzieci w wieku szkolnym wymaga od nas, rodzic贸w, nie tylko 艣wiadomo艣ci, ale te偶 konsekwencji w dzia艂aniu. Sam przeczyta艂em mn贸stwo artyku艂贸w i doszed艂em do wniosku, 偶e w wprowadzenie opisanych w nich zasad jest ca艂kiem nie艂atwe, tym bardziej 偶e zdarzaj膮 si臋 w nich pewne sprzeczno艣ci. By膰 mo偶e to w艂a艣nie dlatego rodzice dzieci w wieku szkolnym tak cz臋sto pope艂niaj膮 te cztery b艂臋dy w zdrowym 偶ywieniu dzieci. Jakie to b艂臋dy?

Zdrowe 偶ywienie dzieci w wieku szkolnym – 4 najcz臋stsze b艂臋dy rodzic贸w

聽Po pierwsze, brak konkretnych godzin posi艂k贸w聽

Zdrowe 偶ywienie dzieci w wieku szkolnym wymaga dyscypliny co do godzin posi艂k贸w. Tymczasem, wielu rodzic贸w nie przyzwyczaja dzieci do jedzenia o regularnych porach. Rodzice s膮 przekonani, 偶e je艣li dziecko zjad艂o ma艂o np. w porze obiadu w szkole, to powinno zje艣膰 dodatkowy posi艂ek w domu, np. pomi臋dzy obiadem a podwieczorkiem. W efekcie widz臋, jak spoceni biegaj膮 za dzie膰mi z talerzem, misk膮 czy nadgryzion膮 kanapk膮. A efekt? Zazwyczaj odwrotny od zamierzonego.

zdrowe zywienie dzieci w wieku szkolnym najczestsze bledy rodzicow

Dziecko powinno zjada膰 do pi臋ciu pe艂nowarto艣ciowych posi艂k贸w dziennie, o wyznaczonych godzinach. W 偶ywieniu dzieci, jak i w bardzo wielu dziedzinach 偶ycia, nale偶y kierowa膰 si臋 zasad膮 zdrowego rozs膮dku, trzymania si臋 planu i nie popadania w skrajno艣ci. Dotyczy to nie tylko wychowania dzieci w kwestii nauki czy nowych technologii, ale r贸wnie偶 偶ywienia dzieci. W tym ostatnim mam do艣wiadczenia podobne do wi臋kszo艣ci rodzic贸w, chod藕 musz臋 przyzna膰, 偶e (przy ca艂ej swojej wybredno艣ci), nasza LUNCH MUNCHowa C贸rka niejadkiem raczej nie by艂a. Dlaczego nie by艂a niejadkiem? Nie wynika to jedynie z tego, 偶e mamy szcz臋艣cie. Bardziej chodzi o to, 偶e nie wpychali艣my c贸rce jedzenia na si艂臋, a godziny posi艂k贸w i ich ilo艣ci s膮 do艣膰 sztywne.

Przeczytaj te偶: fioletowe owoce i warzywa, kt贸re warto spakowa膰 dziecku do szko艂y.

聽Po drugie, sklepowe przek膮ski zamiast owoc贸w i warzyw聽

Cz臋sto od rodzic贸w s艂ysz臋, 偶e wa偶ne 偶eby ich niejadki zjad艂y cokolwiek (nawet je艣li to s膮 np. herbatniki i tym podobne).聽 Tymczasem, to nie jest najlepszy pomys艂, bo przetworzone przek膮ski zapychaj膮 偶o艂膮dek i maskuj膮 odczucie g艂odu. Przek膮ski (takie jak chipsy czy paluszki), to mn贸stwo konserwant贸w, o kt贸rych ka偶dy wie, i nie ma co dr膮偶y膰. Tak wi臋c, przetworzone sklepowe przek膮ski nie powinny by膰 czym艣 w rodzaju zamiennika posi艂k贸w. Tym bardziej, 偶e brak odpowiednich sk艂adnik贸w zaburza wydzielanie ghreliny, niezb臋dnej do produkcji hormonu wzrostu.

zdrowe zywienie dzieci w wieku szkolnym sklepowe pzrekaski

Wystarczy zatem, 偶e stopniowo zaprzestaniemy sklepowych przek膮skowych zakup贸w. 艢wie偶e owoce i warzywa to ta艅sza, a du偶o zdrowsza alternatywa dla przetworzonych przek膮sek, pe艂nych konserwant贸w i wspomagaczy. Zdrowe 偶ywienie dzieci w wieku szkolnym mo偶e sta膰 si臋 podr贸偶膮 do kolorowego 艣wiata zdrowych potraw. Przyk艂adowo, kolorowo zapakowana 艣niadani贸wka do szko艂y to 艣wietny spos贸b na owocowo-warzywne wariacje, kt贸re dziecko zje ze smakiem.

 

聽Po trzecie, przekarmianie dzieci聽

Kt贸偶 z nas nie zna tego powiedzenia 鈥瀦a babci臋 za dziadka鈥. Jest jeszcze wi臋cej podobnych tekst贸w stworzonych na potrzeb臋 tego, 偶eby dzieci zjad艂y wi臋cej. Tylko czy s艂usznie? 鈥濲edz bo nie uro艣niesz鈥 – kolejny kultowy wr臋cz slogan, kt贸ry wielu rodzicom kojarzy si臋 w艂a艣nie ze zdrowym 偶ywieniem dzieci w wieku szkolnym.聽 Tymczasem, wielu rodzic贸w聽 podaje dzieciom tylko nieznacznie mniejsze porcje ni偶 dla siebie samych, i z tego powodu uwa偶aj膮, 偶e dzieci powinny zje艣膰 wszystko ze swoich talerzy. Tymczasem, zapominamy i偶 my sami najcz臋艣ciej jemy za du偶o, a to co podajemy naszym pociechom, cz臋sto wykracza poza ich potrzeby.

zdrowe zywienie dzieci w wieku szkolnym najczestsze bledy

W posi艂kach spo偶ywanych przez nasze dzieci nie ma przecie偶 hormonu wzrostu. Gdyby tak by艂o, to mogliby艣my rosn膮膰… do 艣mierci. To, co wraz z posi艂kami przyjmujemy, jednie pozwala organizmowi produkowa膰 tyle hormonu wzrostu, ile nam trzeba (a na produkcj臋 odpowiedniej ilo艣ci wp艂ywa te偶 szereg innych czynnik贸w). Tak wi臋c, jako艣膰 posi艂k贸w jest zdecydowanie wa偶niejsza od ilo艣ci. Dlatego, tak wa偶ne jest urozmaicanie menu dziecka. Potrawy dla dzieci powinny by膰 bogate w r贸偶norodne produkty, zar贸wno zbo偶owe, jak i mleczne, mi臋so, zdrowe t艂uszcze, warzywa oraz owoce.

Przeczytaj te偶: 10 sposob贸w na obiad dla dzieci do szko艂y.

聽Po czwarte, zapominanie o atrakcyjno艣ci posi艂k贸w聽

Czwarty cz臋sty b艂膮d w zdrowym 偶ywieniu dzieci w wieku szkolnym, kt贸ry obserwuj臋, to zapominanie o atrakcyjno艣ci posi艂k贸w. A przecie偶 wszystko, co atrakcyjne, przykuwa nasz膮 uwag臋. Nie inaczej jest z jedzeniem.

zdrowe zywienie dzieci w wieku szkolnym zasady

A zatem, pami臋tajmy o tym, aby posi艂ki dla naszych dzieci by艂y urozmaicone, i pe艂ne kolor贸w – jak w t臋czy! A je艣li jedzone w domu, to w towarzystwie pozosta艂ych domownik贸w. Wsp贸lne rodzinne posi艂ki nie tylko scalaj膮 domownik贸w. S膮 one w艂a艣nie tym czym艣, co zwi臋ksza atrakcyjno艣膰 posi艂ku, a w dzieciach pozostawia w pami臋ci wspomnienia z rado艣ci przy wsp贸lnym stole.

01/19/2020

Torba termiczna na lunch dla dzieci