Zdrowe żywienie dzieci w wieku szkolnym ?4 częste błędy rodziców

Zdrowe zywienie dzieci w wieku szkolnym

Na temat zdrowego żywienia napisano już tak dużo, że ilość tekstu można by było zapewne mierzyć w kilometrach. Tymczasem, rodzice dzieci w wieku szkolnym często popełniają te cztery błędy w zdrowym żywieniu dzieci. Jakie to błędy?

Zdrowe żywienie dzieci w wieku szkolnym wymaga od nas, rodziców, nie tylko świadomości, ale też konsekwencji w działaniu. Sam przeczytałem mnóstwo artykułów i doszedłem do wniosku, że w wprowadzenie opisanych w nich zasad jest całkiem niełatwe, tym bardziej że zdarzają się w nich pewne sprzeczności. Być może to właśnie dlatego rodzice dzieci w wieku szkolnym tak często popełniają te cztery błędy w zdrowym żywieniu dzieci. Jakie to błędy?

Zdrowe żywienie dzieci w wieku szkolnym – 4 najczęstsze błędy rodziców

 Po pierwsze, brak konkretnych godzin posiłków 

Zdrowe żywienie dzieci w wieku szkolnym wymaga dyscypliny co do godzin posiłków. Tymczasem, wielu rodziców nie przyzwyczaja dzieci do jedzenia o regularnych porach. Rodzice są przekonani, że jeśli dziecko zjadło mało np. w porze obiadu w szkole, to powinno zjeść dodatkowy posiłek w domu, np. pomiędzy obiadem a podwieczorkiem. W efekcie widzę, jak spoceni biegają za dziećmi z talerzem, miską czy nadgryzioną kanapką. A efekt? Zazwyczaj odwrotny od zamierzonego.

zdrowe zywienie dzieci w wieku szkolnym najczestsze bledy rodzicow

Dziecko powinno zjadać do pięciu pełnowartościowych posiłków dziennie, o wyznaczonych godzinach. W żywieniu dzieci, jak i w bardzo wielu dziedzinach życia, należy kierować się zasadą zdrowego rozsądku, trzymania się planu i nie popadania w skrajności. Dotyczy to nie tylko wychowania dzieci w kwestii nauki czy nowych technologii, ale również żywienia dzieci. W tym ostatnim mam doświadczenia podobne do większości rodziców, chodź muszę przyznać, że (przy całej swojej wybredności), nasza LUNCH MUNCHowa Córka niejadkiem raczej nie była. Dlaczego nie była niejadkiem? Nie wynika to jedynie z tego, że mamy szczęście. Bardziej chodzi o to, że nie wpychaliśmy córce jedzenia na siłę, a godziny posiłków i ich ilości są dość sztywne.

Przeczytaj też: fioletowe owoce i warzywa, które warto spakować dziecku do szkoły.

 Po drugie, sklepowe przekąski zamiast owoców i warzyw 

Często od rodziców słyszę, że ważne żeby ich niejadki zjadły cokolwiek (nawet jeśli to są np. herbatniki i tym podobne).  Tymczasem, to nie jest najlepszy pomysł, bo przetworzone przekąski zapychają żołądek i maskują odczucie głodu. Przekąski (takie jak chipsy czy paluszki), to mnóstwo konserwantów, o których każdy wie, i nie ma co drążyć. Tak więc, przetworzone sklepowe przekąski nie powinny być czymś w rodzaju zamiennika posiłków. Tym bardziej, że brak odpowiednich składników zaburza wydzielanie ghreliny, niezbędnej do produkcji hormonu wzrostu.

zdrowe zywienie dzieci w wieku szkolnym sklepowe pzrekaski

Wystarczy zatem, że stopniowo zaprzestaniemy sklepowych przekąskowych zakupów. Świeże owoce i warzywa to tańsza, a dużo zdrowsza alternatywa dla przetworzonych przekąsek, pełnych konserwantów i wspomagaczy. Zdrowe żywienie dzieci w wieku szkolnym może stać się podróżą do kolorowego świata zdrowych potraw. Przykładowo, kolorowo zapakowana śniadaniówka do szkoły to świetny sposób na owocowo-warzywne wariacje, które dziecko zje ze smakiem.

 

 Po trzecie, przekarmianie dzieci 

Któż z nas nie zna tego powiedzenia „za babcię za dziadka”. Jest jeszcze więcej podobnych tekstów stworzonych na potrzebę tego, żeby dzieci zjadły więcej. Tylko czy słusznie? „Jedz bo nie urośniesz” – kolejny kultowy wręcz slogan, który wielu rodzicom kojarzy się właśnie ze zdrowym żywieniem dzieci w wieku szkolnym.  Tymczasem, wielu rodziców  podaje dzieciom tylko nieznacznie mniejsze porcje niż dla siebie samych, i z tego powodu uważają, że dzieci powinny zjeść wszystko ze swoich talerzy. Tymczasem, zapominamy iż my sami najczęściej jemy za dużo, a to co podajemy naszym pociechom, często wykracza poza ich potrzeby.

zdrowe zywienie dzieci w wieku szkolnym najczestsze bledy

W posiłkach spożywanych przez nasze dzieci nie ma przecież hormonu wzrostu. Gdyby tak było, to moglibyśmy rosnąć… do śmierci. To, co wraz z posiłkami przyjmujemy, jednie pozwala organizmowi produkować tyle hormonu wzrostu, ile nam trzeba (a na produkcję odpowiedniej ilości wpływa też szereg innych czynników). Tak więc, jakość posiłków jest zdecydowanie ważniejsza od ilości. Dlatego, tak ważne jest urozmaicanie menu dziecka. Potrawy dla dzieci powinny być bogate w różnorodne produkty, zarówno zbożowe, jak i mleczne, mięso, zdrowe tłuszcze, warzywa oraz owoce.

Przeczytaj też: 10 sposobów na obiad dla dzieci do szkoły.

 Po czwarte, zapominanie o atrakcyjności posiłków 

Czwarty częsty błąd w zdrowym żywieniu dzieci w wieku szkolnym, który obserwuję, to zapominanie o atrakcyjności posiłków. A przecież wszystko, co atrakcyjne, przykuwa naszą uwagę. Nie inaczej jest z jedzeniem.

zdrowe zywienie dzieci w wieku szkolnym zasady

A zatem, pamiętajmy o tym, aby posiłki dla naszych dzieci były urozmaicone, i pełne kolorów – jak w tęczy! A jeśli jedzone w domu, to w towarzystwie pozostałych domowników. Wspólne rodzinne posiłki nie tylko scalają domowników. Są one właśnie tym czymś, co zwiększa atrakcyjność posiłku, a w dzieciach pozostawia w pamięci wspomnienia z radości przy wspólnym stole.

01/19/2020

Torba termiczna na lunch dla dzieci