Nawyki żywieniowe dzieci. 5 sposobów dla rodzica na to, żeby dziecko nie jadło słodyczy

nawyki zywieniowe dzieci

Zapewne już pogodziłaś się z tym, że nie uchronisz swojego dziecka przed błędami (w tym żywieniowymi). Mimo to, wielu z nich możemy zapobiec, chociażby przez kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych swoich dzieci. Jak to mówią… czym skorupka nasiąknie…

Jako rodzice, codziennie zmagamy się z trudnymi decyzjami dotyczącymi wychowania naszych dzieciaków. Do dylematów wychowawczych dodajmy jeszcze stres oraz masę obowiązków… to już gotowy przepis na zawrót głowy 🙂 Jeżeli wierzyć badaniom, przeciętny człowiek może skupić się jedynie przez 25 minut. Nie ma więc szans, abyśmy wszystkie nasze zadania wykonywali zawsze na sto procent. Z pewnością wykorzystują to sieci handlowe i producenci żywności. Czasami mam wrażenie, że tylko czekają, abyśmy (chociaż na moment) wyłączyli swoje myślenie. Nim się obrócisz, wabi Cię unoszący się zapach, ciekawe kolory czy nietuzinkowe opakowania produktów.

Zatem trudno się dziwić…

Skoro my, dorośli, dajemy się nabrać na marketingowe zabiegi producentów przetworzonej żywności, jak bardzo podatne są na nie nasze dzieciaki? W takiej oprawie, batonik z ulubionym bohaterem na opakowaniu będzie dla dziecka bardziej interesujący niż np. jabłko. Zatem jak wpływać na dziecko, żeby wykształcić w nim zdrowe nawyki żywieniowe? Od czego zacząć? Mam dla Ciebie pięć sprawdzonych wskazówek!

nawyki zywieniowe dzieci jak ksztalcic

Jak wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe dziecka, żeby nie sięgało po słodycze? Oto nasze wskazówki!

 

ZASADA 1:

Czym skorupka nasiąknie… czyli im wcześniej zaczniesz, tym łatwiej osiągniesz sukces!

Podstawowa i pierwsza, najważniejsza, zasada jest bardzo prosta, im wcześniej zaczniesz, tym łatwiej osiągniesz sukces! Kreowanie zdrowych nawyków żywieniowych to proces. Nie da się tego zrobić w jeden dzień, ani nawet w tydzień. Jeśli w Twoim domu często gości żywność wysokoprzetworzona (pełna tłuszczu, cukru i soli), to im wcześniej zaczniesz wprowadzać zmiany do swojego życia, tym szybciej zauważysz efekty. Regularnie i już dziś sięgaj po produkty nieprzetworzone: kasze, orzechy, owoce, warzywa, jajka i mięso. Zdrowe jedzenie zachęca kolorami – jak w tęczy! Sprawdź też: 10 sposobów na obiad dla dzieci do szkoły.

 

ZASADA 2:

Nie idź na łatwiznę…

nie dawaj dziecku codziennie pieniędzy na drugie śniadanie do szkoły.

Na tym polu pójście na łatwiznę się nie opłaci. Oczywiście, czasami nie ma czasu na gotowanie wymyślnych potraw dla dziecka i danie paru złotych do szkoły może być jedynym wyjściem, aby dziecko nie chodziło głodne. Postaraj się jednak, żeby nie stało się to standardem. Im częściej będziesz pakować dziecku zdrowe posiłki do szkoły, tym większe prawdopodobieństwo, że nie skuszą go niezdrowe przekąski.

 

ZASADA 3:

Zapewnij dziecku atrakcyjne posiłki.

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że ładnie udekorowane jedzenie wydaje się smaczniejsze. Pokrój owoce i warzywa w ciekawy sposób (kwadraciki lub paseczki), zapakuj je w kolorowe pojemniki na żywność lub dodaj do nich ciekawą notatkę. To szybkie pomysły od nas, ale w tym przypadku ograniczyć cię może tylko Twoja wyobraźnia : )

 

ZASADA 4:

Zadbaj o to, żeby posiłki miały odpowiednią temperaturę.

Torby i bidony termiczne, termosy obiadowe czy pojemniki z wkładami chłodzącymi. Te wszystkie akcesoria pomogą ci zachować temperaturę posiłków przez długie godziny. Koniec z zimną, przez co niesmaczną, zupą. Łatwiej będzie zjeść świeży, ciepły obiad. Zdecydowanie!

 

ZASADA 5:

Zacznij od siebie.

Na nic zdadzą się Twoje starania, jeżeli dziecko będzie obserwowało Twoje złe wybory żywieniowe. Trudno będzie je przekonać do picia wody lub lemoniady, jeżeli na blacie w kuchni będą stały słodzone napoje. Dzieci szybko się uczą m.in. poprzez naśladowanie zachowań dorosłych. Daj swojemu dziecku dobry przykład i staraj się wybierać zdrowsze zamienniki ulubionych produktów.

zdrowe nawyki zywieniowe dzieci

Może wspólnie robiony dżem albo domowe batony z daktyli okażą się strzałem w 10tkę?

 

Czy to się opłaca? Jedyną nagrodą jaką otrzymasz za swoje starania będzie zdrowe, pełne energii, szczęśliwe dziecko.

Tylko tyle… i AŻ TYLE 🙂

09/03/2021