Aktywne wakacje z dzieckiem ☀☀☀ Jak wykształcić sportowe nawyki?

Aktywne wakacje z dzieckiem

LUCH MUNCHowa Mama przekonuje, że aktywne wakacje z dzieckiem to nie musi być tylko tygodniowy czy dwutygodniowy wyjazd. Wykorzystaj każdy dzień dobrej pogody wiosną i latem. Dzięki regularnym aktywnościom, wykształcisz w dziecku zdrowe sportowe nawyki.

Aktywne wakacje z dzieckiem to hasło które wyszukuje wielu Polaków, głównie w poszukiwaniu krótkich wyjazdów. Tymczasem, zarówno wiosna i lato to dobre sezony do tego, żebyśmy my matki, mogły spędzić z dzieckiem więcej czasu niż zwykle. Więcej czasu na świeżym powietrzu i w naturze pomaga mi przyjrzeć się swoim nawykom, i wyznaczyć nowe cele. Być może jednym z Twoich przemyśleń będzie: „Chciałabym, żeby moje dziecko w przyszłym roku szkolnym było bardziej aktywne”? Jak wykorzystać wakacje do tego, żeby zaszczepić w dziecku aktywność, i żeby pociecha nabrała zdrowych nawyków?

A tymczasem… niepokojące statystyki

Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że około 75 % dzieci w wieku 3-16 lat spędza swój wolny czas głównie przed komputerem lub telewizorem, a z roku na rok przybywa dzieci borykających się z nadwagą i otyłością. Smarfone z pewnością może zapewniać rozrywkę na długie godziny. Tymczasem, tylko dzięki odpowiednio wczesnemu ukierunkowaniu dzieci na zdrową oraz regularną aktywność fizyczną, my rodzice możemy zapobiec wielu problemom dzieci. Szczególnie lato jest dobrym okresem na zachęcenie pociech do ruchu i zabawy na świeżym powietrzu.

Aktywne wakacje z dzieckiem - torba na lunch

Aktywne wakacje z dzieckiem – wykorzystaj każdy dzień pogody

Moje dziecko naśladuje mnie w wielu rzeczach. Czasem robi to też nieświadomie (następuje tzw. „modelowanie”). A zatem, dla małych, dorośli to wzór czy matryca. Dziecko przyjmuje te wzory i zwyczaje swojego otoczenia. Z czasem traktuje jak swoje. Dlatego, rodzice są dla dziecka autorytetem i mają ogromny wpływ na to, jak spędza ono czas. Co za tym idzie –  wystarczy, że pokażej latorości, że uprawianie sportów to doskonała zabawa i świetna alternatywa dla rozrywki przed komputerem. Kluczem jest natomiast systematyczność. Prawdziwie aktywne wakacje z dzieckiem zacznij od drobnych kroczków. Na początek, nie musisz ćwiczyć czy uprawiać sportu z dzieckiem codziennie z powodzeniem możesz zacząć od wspólnych działań (np. spaceru) raz w tygodniu. Stopniowo  zwiększaj cykliczność Waszych aktywności. Wówczas nie tylko dasz impuls, ale również utrwalisz zdrowy sportowy nawyk.

Aktywne wakacje z dzieckiem - LUNCH MUNCH Mama

Przykłady wspólnych codziennych aktywności z dzieckiem

Ponieważ aktywność fizyczna w naszym domu jest bardzo ważna, to mieszkamy w pobliżu parku. Pakujemy sztućce, chusteczki, i jedzenie do torby na lunch, na wypadek gdybyśmy trochę zgłodnieli. Oto nasze aktywności, które zaczynamy już wiosną i kontynuujemy do mniej więcej połowy jesieni:

  • spacer po parku
  • badmington
  • jazda na rolkach
  • piknik
  • basen
  • deskorolka
  • gra w kosza
  • rowery

Aktywne wakacje z dzieckiem - LUNCH MUNCH Tata

Zaczynaj możliwie najwcześniej

Tu sprawa jest prosta – im wcześniej zaszczepisz sport, tym bardziej w dorosłym życiu będzie on czymś oczywistym. Dlatego, aktywne wakacje z dzieckiem zaczynaj możliwie najwcześniej. Wykorzystaj każdy dzień pogody  wiosną czy latem na dłuższe wycieczki piesze lub rowerowe. Po szkole, letnie popołudnia możecie spędzać na grze np. w badmintona. Być może wybierzecie się całą rodziną do pobliskiego parku czy na kąpielisko.

Pokazuj możliwości, daj wybrać

Regularne wspólne aktywności z dzieckiem pomogą Ci zauważyć, co najbardziej podoba się Twojemu dziecku. Zobaczysz, w czym czuje się ono najlepiej. Radość w oczach i poczucie, że dziecko robi z własnej potrzeby? To znaki, że w kolejnym roku szkolnym będziesz mogła je pchnąć właśnie w tym kierunku.

Aktywne wakacje z dzieckiem

Po co to wszystko?

Jestem zagorzałą zwolenniczką codziennej aktywności w trakcie ciepłych dni, nie tylko tygodniowych zrywów. Dla mnie to dobrze spędzony  czas z córką  czuję, że wzmacnia się między nami więź. Dodatkowo, uprawianie sportu pobudza też produkcję endorfin (zwane potocznie hormonami szczęścia) oraz serotoniny. Serotonina poprawia samopoczucie i pomaga w budowaniu poczucia własnej wartości. Fajnie jest widzieć taką wesołą twarzyczkę kawałka siebie! To  oczywiście moje przemyślenia na lato, którymi się dzielę. Znasz inne sposoby na wprowadzenie zdrowych sportowych nawyków u dziecka? Chętnie je poznam, daj znać!

06/11/2019

Torba termiczna na lunch dla dzieci