Dieta dla dzieci 馃摚馃檶co ka偶dy rodzic powinien wiedzie膰 o posi艂kach dla dzieci? Bez Lukru dzi艣!

zywienie dzieci

呕ywienie dzieci, w szczeg贸lno艣ci w kwarantannie, mo偶e zm臋czy膰 nawet najbardziej wytrwa艂ego rodzica! Dzi艣 o menu dla dzieci opowiada Karolina z Edukacji Bez Lukru. Wskakuj do artyku艂u i poznaj kilka wa偶nych zasad, kt贸re pomog膮 Ci w prosty spos贸b zapewni膰 zdrowe posi艂ki dzieci!

Dieta dla dzieci to temat, kt贸ry, w szczeg贸lno艣ci w kwarantannie, mo偶e zm臋czy膰 nawet najbardziej zainteresowanego w temacie rodzica. W naturalnych warunkach, wiele rodzin w Polsce, korzysta ze szkolnych sto艂贸wek. Zatem, poza okresem wirusa, 偶ywienie dzieci niejako staje si臋 spraw膮 drugorz臋dn膮, a rodzice polegaj膮 na do艣wiadczeniu sto艂贸wek w dobieraniu menu tak, 偶eby by艂o odpowiednie dla dzieci. Kiedy natomiast szko艂y s膮 zamkni臋te, a dzieci ucz膮 si臋 z domu, to ta sytuacja wymusza od rodzica pogodzenie obowi膮zk贸w zwi膮zanych z prac膮 z obowi膮zkami wok贸艂 dzieci. I wtedy w艂a艣nie pe艂nowarto艣ciowa dieta dla dzieci staje si臋 szczeg贸lnie wa偶na, a szykowanie obiad贸w nabiera rangi symbolu zwyci臋stwa rodzica nad materi膮… Co warto wiedzie膰, 偶eby te dzia艂ania ko艅czy艂y si臋 happy endem?

Dieta dla dzieci – wyzwanie w kwarantannie

A zatem, 偶ywienie dzieci i komponowanie pe艂nowarto艣ciowych posi艂k贸w mo偶e sta膰 si臋 szczeg贸lnym wyzwaniem na kwarantannie. Sama znam ten temat doskonale! W czasie kwarantanny, swoje miejsce pracy przenios艂am do kuchni w艂a艣nie, 偶eby szybciej (i sprawniej) dzia艂a膰 na obu frontach. Dzi艣 rozmawiam z Karolin膮 Bruchal-B膮k, dla kt贸rej 偶ywienie dzieci to (tak jak dla naszej LUNCH MUNCHowej ekipy), temat bardzo bliski. Karolina, w Edukacji Bez Lukru, prowadzi wyk艂ady, warsztaty i szkolenia w zakresie zdrowego od偶ywiania i 偶ywno艣ci.

wakacje dla dzieci

dieta dla dzieci co warto wiedziec

Karolina, jaki b艂膮d rodzice najcz臋艣ciej pope艂niaj膮 w 偶ywieniu dzieci na co dzie艅?

Podkre艣l臋 negatywn膮 rol臋 wszechobecnych s艂odzonych napoj贸w i soczk贸w. To one w du偶ym stopniu odpowiadaj膮 za nadwag臋 i oty艂o艣膰 naszych dzieci. Druga sprawa, to ma艂y wachlarz proponowanych dzieciom produkt贸w i potraw. Nie uczymy dzieci nowych smak贸w, nie proponujemy r贸偶nych warzyw, owoc贸w, nie podajemy nowych da艅. Znam dzieci, kt贸re jedz膮 tylko chleb z mas艂em, kulki czekoladowe z mlekiem, zup臋 pomidorow膮 i nuggetsy z kurczaka鈥o wszystko. A szkoda. Nie zra偶ajmy si臋, proponujmy to, co dobre i b膮d藕my konsekwentni. S膮 dzieci, kt贸re nawet 10-15 razy musz膮 spr贸bowa膰 danego produktu, by zaakceptowa膰 lub polubi膰 jego smak. A b艂臋dem, takim oko艂o-偶ywieniowym, jaki bardzo cz臋sto pope艂niaj膮 rodzice jest zmuszanie do jedzenia. Niestety do niczego dobrego, to nie prowadzi. Jedzenie ostatecznie zaczyna si臋 dziecku kojarzy膰 nie z przyjemno艣ci膮 i mi艂ym sp臋dzeniem czasu przy stole, a z przykrym obowi膮zkiem. Wiem, 偶e nie jest 艂atwo, gdy dziecko nie chce je艣膰. Martwimy si臋, boimy, 偶e dziecko si臋 zag艂odzi. Spokojnie, wyluzujmy. B臋dzie dobrze. Na zmian臋 potrzeba czasu, ona nie wydarzy si臋 od razu, nawet nie za tydzie艅 czy miesi膮c, ale zmiana nie zajdzie na pewno, je艣li nie b臋dziemy dzia艂a膰 wytrwale.

Czym jest dla Ciebie, w Edukacji Bez Lukru, zdrowe, naturalne 偶ywienie dzieci?

Dieta dla dzieci wymaga stosowania kilku wa偶nych, ale prostych zasad.

To przede wszystkim wykorzystywanie w kuchni prostych, jak najmniej przetworzonych sk艂adnik贸w. To warzywa i owoce do ka偶dego posi艂ku, mniej mi臋sa, a wi臋cej ro艣lin str膮czkowych. Mniej cukru i soli, a wi臋cej naturalnych przypraw.

To r贸wnie偶 kolorowe, smaczne i atrakcyjne 艣niadania np. na s艂odko w postaci owsianek, jaglanek, omlet贸w, koktajli, placuszk贸w itp.

Bardzo wa偶ne jest dla mnie przyzwyczajanie dzieci ju偶 od okresu niemowl臋cego do smaku wody i nies艂odzonych herbat.

Ogromne znaczenie, o czym warto wspomnie膰 ma wsp贸lne spo偶ywanie posi艂k贸w, mi艂a atmosfera przy stole i dawanie dzieciom dobrego przyk艂adu. Je艣li my sami jako rodzice nie jemy warzyw, to nie mo偶emy oczekiwa膰, 偶e one b臋d膮 si臋 na nie ochoczo rzuca膰. Dzieci nas na艣laduj膮, nie s艂uchaj膮 tego, co m贸wimy, tylko obserwuj膮 i robi膮 to, co i my robimy. Warto o tym pami臋ta膰,聽 nie tylko w kwestiach prawid艂owego od偶ywiania 馃槈

LUNCH MUNCHowy Tata od lat pakuje zdrowo i kolorowo 艣niadani贸wk臋 dla swojego dziecka. Podpowiedz, co Ty na co dzie艅 pakujesz co 艣niadani贸wki swojego dziecka?

Dieta dla dzieci to jeden z moich ulubionych temat贸w, zaraz po nim plasuje si臋 艣niadani贸wka馃槉 Opublikowa艂am kilka wpis贸w na ten temat. Od kiedy c贸rka rozpocz臋艂a przygod臋 ze szko艂膮, mam taki sw贸j sta艂y schemat, kt贸rego zawsze si臋 trzymam.

Po pierwsze, posi艂ek g艂贸wny: np. pe艂noziarnista kanapka, gofry szpinakowe, tortilla z warzywami, muffinka, sa艂atka lub placki bananowe.

Po drugie, przek膮ska: gar艣膰 orzech贸w, suszone owoce, kostka dobrej czekolady czy chrupki kukurydziane.

Po trzecie, warzywo lub owoc! No i oczywi艣cie – do picia woda lub nies艂odzona herbata owocowa lub zio艂owa.

dieta dla dzieci co kazdy rodzic powinien wiedziec

Bazuj膮c na tym schemacie komponuj臋 zestaw tak, by by艂 r贸偶norodny i pe艂nowarto艣ciowy. Je艣li podstaw膮 b臋dzie orkiszowy gofr z mas艂em orzechowym i bananem, to na przek膮sk臋 dodam do lunchboxa marchew i papryk臋 zamiast s艂odkiego jab艂ka. Je艣li b臋dzie to warzywna tortilla, to jako dodatek w艂o偶臋 gar艣膰 ulubionych orzech贸w, jogurt i brzoskwini臋. Wa偶ne, by wielko艣膰 posi艂ku dopasowana by艂a do czasu, jaki dziecko sp臋dzi w szkole, czy jada tam r贸wnie偶 obiad i czy np. po lekcjach bierze udzia艂 w zaj臋ciach sportowych. Warto zadba膰 o estetyczn膮 stron臋 zawarto艣ci naszej 艣niadani贸wki. Ka偶de dziecko ch臋tniej zje posi艂ek, je艣li b臋dzie on kolorowy, por臋czny i czasami zaskakuj膮cy. Je艣li mamy wygra膰 z cz臋sto nienajlepsz膮 ofert膮 szkolnego sklepiku lub automatu warto si臋 postara膰. Wiem, 偶e jako rodzice nie mamy rano wiele czasu, ale trening czyni mistrzem! To, co mog臋, przygotowuj臋 poprzedniego dnia: muffinki, sa艂atk臋 makaronow膮, placuszki czy gofry. Rano tylko pakuj臋, dok艂adam orzeszki, owoc i gotowe. Dobrze zaopatrzona domowa spi偶arnia to po艂owa sukcesu. Je艣li sami nie tryskamy pomys艂ami na posi艂ki do 艣niadani贸wki, warto poszuka膰 inspiracji w internecie. Sama z nich ch臋tnie korzystam.

Przeczytaj te偶: 偶ywienie dzieci 19 trik贸w zamiennik贸w.

Kt贸rych produkt贸w nie polecasz w 偶ywieniu dzieci?

S艂odzonych napoj贸w i sok贸w z koncentratu. To zmora naszych czas贸w. Z ostro偶no艣ci膮 patrz臋 r贸wnie偶 na typowe produkty 鈥瀌la dzieci鈥 i wszystkim rodzicom polecam czytanie etykiet tych produkt贸w, bo mo偶na si臋 bardzo zdziwi膰 na przyk艂ad zawarto艣ci膮 cukru. Jako, 偶e ci膮gle spotykam w restauracjach rodzic贸w zamawiaj膮cych frytki, ketchup i col臋 dla kilkulatk贸w, to tu te偶 pozwol臋 sobie powiedzie膰, 偶e s膮 inne, lepsze opcje od takiego zestawu. I 偶eby by艂o jasne, moje dziecko r贸wnie偶 zna smak fast food贸w i czekolady. Na wszystko jest miejsce i czas, ale liczy si臋 r贸wnowaga i zdrowy rozs膮dek. Koniec ko艅c贸w w 偶ywieniu nie chodzi tylko o zabicie g艂odu i zapchanie brzucha, a o od偶ywienie organizmu czyli dostarczenie tych wszystkich sk艂adnik贸w, dzi臋ki kt贸rym b臋dziemy 偶y膰 w zdrowiu, pe艂ni energii d艂ugo i szcz臋艣liwie. S艂one przek膮ski, wyroby cukiernicze bogate w cukry i t艂uszcze utwardzone, napoje typu cola i inne produkty o niskiej jako艣ci i warto艣ci od偶ywczej nie wp艂ywaj膮 dobrze na rozw贸j naszych dzieci. Obci膮偶aj膮 nerki, os艂abiaj膮 rozwijaj膮ce si臋 ko艣ci, nie sprzyjaj膮 nauce i koncentracji, prowadz膮 do pr贸chnicy i innych schorze艅, wi臋c w jakim celu karmi膰 tym dzieci?

dieta dla dzieci co podawac

Jeste艣 mam膮 8-letniej c贸reczki, czy to st膮d inspiracja do stworzenia Edukacji Bez Lukru?

W pewnym stopniu tak. Od wielu lat stara艂am si臋 od偶ywia膰 prawid艂owo, ze wzgl臋du na pewne problemy zdrowotne, jednak kiedy pojawi艂o si臋 dziecko, zacz臋艂am jeszcze bardziej zwraca膰 uwag臋 na jako艣膰 i warto艣膰 naszych domowych posi艂k贸w. Zale偶a艂o mi, by potrawy by艂y lekkie, pe艂ne warzyw, kolorowe i atrakcyjne. Szuka艂am nowych przepis贸w, wymy艣la艂am w艂asne i tak dzie艅 po dniu, tydzie艅 po tygodniu, miesi膮c po miesi膮cu鈥odzi艂a si臋 pasja鈥 a 艣niadani贸wka dla dziewczynki nabiera艂a innego znaczenia. Dieta dla dzieci to temat obszerny, dlatego do dzisiaj si臋 ucz臋, je偶d偶臋 na szkolenia, konferencje, bior臋 udzia艂 w webinarach, wertuj臋 literatur臋. W ten spos贸b dosz艂am do momentu, w kt贸rym stwierdzi艂am, 偶e chc臋 si臋 t膮 wiedz膮 偶ywieniow膮 dzieli膰. Chc臋 pokazywa膰 dzieciom i doros艂ym, jak je艣膰 smacznie i zdrowo, jak robi膰 zakupy i pokocha膰 warzywa. Tak powsta艂a Bez Lukru: edukacja 偶ywieniowa.

Rozmawiamy w okresie wirusowym, gdzie dost臋p do warsztat贸w jest utrudniony. W jaki spos贸b mo偶na si臋 z Tob膮 skontaktowa膰?

O tak. Mi samej brakuje kontaktu z dzie膰mi, nauczycielami i rodzicami. Zaj臋cia i warsztaty na 偶ywo, to najlepszy spos贸b na nauk臋, a cz臋sto miejsce, w kt贸rym dziecko po raz pierwszy pr贸buje nowego produktu. P贸ki co, mo偶na mnie znale藕膰 na Instagramie i Facebook鈥檜 鈥 edukacjabezlukru. Mo偶na skontaktowa膰 si臋 za po艣rednictwem messangera. Zapraszam!

dieta dla dzieci bez lukru

Dzi臋kuj臋 bardzo za rozmow臋. Ciesz臋 si臋, 偶e powoli tworzy si臋 ekosystem firm i organizacji, dzi臋ki kt贸rym rodzice i dzieci ucz膮 si臋, jak je艣膰 zdrowo i pakowa膰 si臋 kolorowo!

06/12/2020

Torba termiczna na lunch dla dzieci